Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Idjrs!

Felhkp

 
Linkek
 
Brav!
Induls: 2005-04-09
 
Rovatok
 
Impresszum

Szerkeszt:

Br Klmn

E-mail cm: kalman25@freemail.hu


 
Heti rdekes...
Heti rdekes... : 200 ves a kzforgalm gpestett vasti kzlekeds

200 ves a kzforgalm gpestett vasti kzlekeds

  2025.06.14. 12:30

A transzkontinentlis vast trtnete

 


Kezdetek

Az els ember, vagy l vontatta, snen mozg egyszer jrmvek a 16. szzadban jelentek meg. Igaz ekkor mg nem a kzlekedsben hasznltk ezeket, hanem a bnykba teleptettek fbl kszlt nyomplykat, hogy a kitermelt rtkes svnyokat knnyebben a felsznre tudjk hozni a munksok. A vasbl kszlt plyt, elszr 1760-as vekben hasznltak, Angliban.

Szintn az angoloknl alakult meg az els vasttrsasg is, a Surrey Iron Railway, 1803-ban. A lvontats keskeny nyomtv ’L’ alak snutat fleg ruszlltsra hasznltk. A kezdetben 9 mrfldes tvonal London dli iparvidkeit kttte ssze a Temze foly partjval. Az emberek a visszat sorn, gyakran az res vagonokat hasznltk utazsra, gy hamar rdbbentek, hogy lenne igny szemlyszlltsra is.

1804-ben Richard Trevithick feltall megptette az els mkd gzmozdonyt, m annak slyt a kezdetleges snek nem igazn brtk el. Vgl a vastfejlesztseknek hla 1825-ben elindult az els gzvontats szemlyszllts, a Stockton-Darlington vonalon.

A modern, fejld vilg jelkpe lett a vast. Lzasan kezdtk el pteni a vasti plykat vilg szerte, gy Amerikban is. Gombamd szaporodtak a magnvast trsasgok, akik hatalmas sszegeket invesztltak ebbe az ipargba.

Kontinentlis szrazfldn thalad, egybefgg vasti plya azonban a korai idkben mg nem plt ki. Elszr az amerikaiakban vetdtt fel ennek az tlete.

Az egyesls tjn

Az Egyeslt llamokban tbb tehetsebb ember szorgalmazta, hogy megpljn az amerikai kontinenst tszel vastvonal. Dr. Hartwell Carver (amerikai orvos, zletember), 1832-ben javasolta a kongresszusnak, a kt partvidkt sszekt vast ltrehozst, de ekkor mg nem tmogattk. Asa Whitney (keresked), 1844-ben szintn prblta meggyzni a kongresszust, rengeteg pnz kltve a projektre, de mindhiba, t is elutastottk.

Ekkoriban csak a bevndorlk ltal kijrt kocsiutakon lehetett eljutni a nyugati partokig, az indinok fldjn t, vagy Amerikt hajval megkerlve juthattunk el Kaliforniba, ami akkoriban nem az Uni rsze volt, hanem egy nll orszg. Az aranylz kirobbansval, a nyugati part npessge ugrsszeren nvekedni kezdett. Fl volt, hogy ha sokig elzrva marad Kalifornia, Anglia rdekszfrjba kerlhet.

ppen ezrt is volt fontos, hogy mielbb sszekttets pljn ki Kalifornia s a keleti llamok kztt. Uni tagknt tovbbi elnyt jelentene az indinok ellen vvott folyamatos harcban.

Vgl a kongresszus beltta, hogy szksg van egy, az cenokat tvel, nemzet egysgt megteremt kzlekedsi vonalra. A hadgyminisztrium irnytsa alatt 1853-ban megkezddtek a Csendes-ceni Vast felmrsei. A nagyszabs expedci kt vig tartott. A feltrsokrl kszlt jelents alternatv tvonalakat rt le, s hatalmas mennyisg informcit tartalmazott az amerikai nyugatrl, amely legalbb 400 000 ngyzetmrfldet (1 000 000 km²) fedett le.

Theodore Dehone Judah (amerikai ptmrnk), kzponti szerepet jtszott az els transzkontinentlis vast ltrehozsban s tervezsben.

„Judah elutazott Kaliforniba s megptette a nyugati partvidk els vastjt, a Sacramento Valley Railroadot. A vastpt tbb vet tlttt azzal, hogy j tvonalat talljon a vast szmra kelet fel. Az els nagy akadly a Sierra Nevada hegysg volt. Judah tbb mint 20 alkalommal kelt t a hegysgen, a legjobb vonalvezetst keresve.” – olvashat a vilagvasutai.hu oldalon. Sok ldozatot is kvetelt a hegysg, a zord idjrsi viszonyok miatt tbben megfagytak s hen haltak a terep felfedezse kzben.

Br az tvonal kivlasztsban nagy vitk voltak, vgl 1862. jlius 1-n, Abraham Lincoln elnk jvhagyta a csendes-ceni vasti trvnyt, melyben a Missouri folytl a Csendes-cenig tart vastvonal ptsrl hatrozott. Ez a trvny az Uni megrzst szolgl hbors intzkedsek egyike volt, hiszen ekkoriban javban folyt az amerikai polgrhbor.

A polgrhbors helyzet miatt eleinte a vastpts pnzgyi llami tmogatsra esly sem volt, csupn fldtmogatsokkal s ktvny kibocsjtsokkal teremtettk meg a munklatok fedezett, valamint magnvast trsasgok lettek megbzva, hogy ptsk meg a transzkontinentlis vasutat, ami 1863 s 1869 kztt meg is valsult.

A valamivel tbb mint 3000 km hosszsg, norml nyomtvolsg sszefgg vastvonalat hrom trsasg ptette:

A Western Pacific Railroad Company 132 mrfld (212 km) hosszsg plyt ptett az t nyugati vgpontjtl, Alamedtl/Oaklandtl a kaliforniai Sacramentig.

A Central Pacific Railroad Company of California 690 mrfld (1110 km) hosszsg plyt ptett Sacramenttl keletre a Utah llambeli Promontory Summitig.

A Union Pacific Railroad 1085 mrfldett (1746 km) ptett az t keleti vgpontjtl, a Missouri foly menti Council Bluffs s Omaha teleplsektl, nyugat fel a Promontory Summitig, gy megteremtdtt az sszekttetst az llamok keleti vasthlzatval.

Az ptkezs 1863-ban kezddtt s krlmnyes volt, mivel a keleti parton lv gyrakbl minden szerszmot, anyagot, berendezst (sneket, gzmozdonyokat, vagonokat sztszerelve) t kellett szlltani a nyugati partra.

Ezt pedig gzhajkkal oldottk meg, gy, hogy vagy a dl-amerikai Horn-fok megkerlsvel, vagy a panamai fldszoroson t (hiszen ekkor mg nem plt meg a csatorna), szlltottk a szksges rut a San Fancisco blbe. Onnan folyami laptkerekes gzhajkkal mentek fel a Sacramento folyn, egszen Sacramentba.

Az utols 130 mrfldes (210 km) szakaszon felfel szlltottk a sztszerelt gzmozdonyokat, vasti kocsikat s a nagyobb munkagpeket, melyeket a fvrosban jra sszeszereltek.

A vasti snekhez, gerendkhoz, hidakhoz, tzifhoz s tvrpznkhoz szksges faanyagot Kaliforniban vgtk ki s szlltottk a helysznre.

pts

A vastptst leginkbb knai bevndorl munksok vgeztk, akik a szegnysgbl s a knai erszakos felkelsektl meneklve jttek Amerikba. Igaz, eleinte nem igazn akartak zsiai munksokat alkalmazni, mivel k tbbnyire alacsonyabbak voltak, de egy prbamunka alkalmval kitartsuk meggyzte a trsasg vezetit. Az ptkezs cscsn tbb mint 10 000 knait foglalkoztatott a Central Pacific trsasg. Amint a munkaer-problma megolddott, a frfiak heti hat napot dolgoztak 12 rs mszakokban s naponta tlagosan kt-hrom mrfldnyi vgnyt tudtak gy lefektetni.

Emellett dolgoztak mg a hadsereg volt katoni is a nyomvonal kiptsn.

A kzps orszgrszben csak msfl vvel ksbb kezddtt meg az ptkezs, fknt a polgrhbor miatti munkaerhiny s az anyagok elrhetetlensge ksleltette a munkt.

Az ptsi munklatok hatalmas mennyisg kzimunkval jrtak. A munka nagy rsze a vasti plya gyazatnak megptsbl, a hegyeken keresztl vagy azok krl trtn tvgsbl s/vagy robbantsbl llt, valamint a vzmossok feltltsbl, hidak vagy tmfalak ptsbl, alagutak ssbl s robbantsbl.

Tlen a zord idjrs, fleg a hegyi szakaszon lv hviharok neheztettk a munkt.

Az ptkezs legnehezebb szakasza a Sierra Nevada hegyein trtn tjuts volt. A hegysget elhagyva viszont a munklatok felgyorsultak, mivel onnantl a vasti plyt szinte sk terepen lehetett megpteni. Olyannyira, hogy 1869. prilis 28-n a Central Pacific dolgozi, tizenkt ra alatt rekord hossz, tz mrfldnyi snprt ptettek meg egy nap alatt.

Termszetesen a kzp nyugaton is akadtak nehzsgek, fleg a vzhiny, illetve az indn tmadsok, hiszen a fehr ember a modern eszkzk rvn tovbbi trhdtsokat rt el ezen a terleten. Mindenesetre a vastpts az 1800-as vekben sz szerint a fellegekben jrt.

A transzkontinentlis vastvonal 1869. tavaszra elkszlt, mjus 10-n Promontory Summitnl, nneplyes ceremnia keretben, kb. 600 ember jelenltben egyestettk a kt magnvast trsasg vgnyait, az utols snszeg beversvel.

A transzkontinentlis vastvonalon t nappal ksbb indult meg a vonatkzlekeds. A viteldjak 111, 80 s 40 dollr voltak, a kocsik knyelmtl fggen.

Akkoriban az orszgon val thalads teljes ideje a vaston ngy nap, ngy ra s negyven perc volt.

A transzkontinentlis vastvonal egyes szakaszai mg ma is jl felismerhetek – tbb szz mrfldnyi plyt tovbbra is hasznlnak, klnsen a Sierra Nevada-hegysgben, valamint Utah s Wyoming kanyonjaiban. Br az eredeti sneket az id mlsval lecserltk, s az alptmnyt korszerstettk, a vonalvezets nagyrszt az eredeti, kzzel kialaktott nyomvonalat kveti.

 

 

Forrsok:

/Bortkp forrsa: https://www.uprr.com/aboutup/history/lincoln/index.shtml /

/ 1. Kp forrsa: wikipedia.org/ /

/ 2. Kp forrsa: wikipedia.org//

/ 3. Kp forrsa: cprr.org/Museum/Maps/_horn-colton_1852.html /

/ 4. Kp forrsa: wikipedia.org/ /

/ 5. Kp forrsa: vilagvasutai.hu/ /

/ 6. Kp forrsa: https://hu.wikipedia.org/wiki/Els%C5%91_transzkontinent%C3%A1lis_vas%C3%BAtvonal#/media/F%C3%A1jl:Pacific_Railroad_Profile_1867.jpg /

/ 7.  Kp forrsa: wikipedia.org/wiki/ /

/ 8. Kp forrsa: http://cprr.org/Museum/Eastward.html /

/ 9. Kp forrsa: wikipedia.org/ /

/ 10. Kp forrsa: wikipedia.org/ /

/ 10-11. Kpek forrsa: wikipedia.org/

/ 12. Kp forrsa: cprr.org/Museum/AA_Hart-Mead_Kibbey_CSLF/Introduction.html /

/ 13. Kp forrsa: http://cprr.org/Museum/AA_Hart-Mead_Kibbey_CSLF/Alfred_Hart.html /

/ 14. Kp forrsa: https://hu.wikipedia.org/wiki/Transzkontinent%C3%A1lis_vas%C3%BAtvonal /

/ 15. Kp forrsa: wikipedia.org/ /

/16. Kp forrsa: wikipedia.org/ /

/ 17. Kp forrsa: cprr.org/ /

https://hu.wikipedia.org/wiki/A_vas%C3%BAt_t%C3%B6rt%C3%A9nete

https://hu.wikipedia.org/wiki/Richard_Trevithick

https://vilagvasutai.hu/amerikai/amtarsasag/centralpacific/centralpacific2.html

https://www.uprr.com/aboutup/history/lincoln/lincoln_rr/index.shtml

https://hu.wikipedia.org/wiki/Els%C5%91_transzkontinent%C3%A1lis_vas%C3%BAtvonal

http://cprr.org/Museum/AA_Hart-Mead_Kibbey_CSLF/Introduction.html

http://cprr.org/Museum/Eastward.html

https://ng.24.hu/kultura/2018/08/26/a-vilag-elso-szemelyszallito-vasutja/



 


 


 


 


 


 

 

 
Pontos id
 
Figyelem!



 

 
Naptr
2025. Jlius
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
NetMozi! (Filmek!)

 

1. A hegy gyomrban! -sor.

 

 
Minden ms
 

Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!