Magánszemélyek kommunális adójáról
2025.02.28. 13:14

Egy téma, több szemszögből, érthetően!
A közelmúltban felbolydult a helyi közélet a magánszemélyek kommunális adó mértékének változtatása miatt. Ezzel kapcsolatban írodott ez a cikk:
Mióta van? Miért épp most emelték? Mire használható fel? Máshol mennyi? Kérdések, melyre kerestem a válaszokat.
***
2024.10.30. Az újjonan megalakult képviselő-testület első, nem protokoláris nyílt ülésén számos napirendi pont mellett a magánszemélyek kommunális adójának megállapításáról is tárgyalt. Az ülést megelőző, Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság (PüTeB) ülésének jegyzőkönyvéből kiderül, hogy "ezen adó mértéle legalább 10 éve nem változott", valamint az is megállapításra került, hogy "a környező településeken" az "adó összege magasabb", mint Öskün.
2024.11.13. A képviselő-testület ezen nyílt ülésén egyhangúlag el is fogadta a helyi adókról szóló 7/2014 (IX.26.) önkormányzati rendelet módosítását, így az addigi 7 000 Ft összegű magánszemélyek kommunális adója, 14 000 Ft-ra emelkedett. A rendelet 2025. január 1-jén lépett hatályba.
Az adóemelés hírére többen érdeklődtek, tettek fel kérdéseket, ezekre kerestem a válaszokat:
Pontosan mi is a magánszemélyek kommunális adója?
Helyi adó, a lakások után kell fizetni:
Az adó alanya főszabály szerint az a magánszemély, aki az Önkormányzat illetékességi területén az év első napján építmény (lakás), telek tulajdonosa, illetve nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti jogával rendelkezik.
Mióta van magánszemélyek kommunális adója Öskün és mennyi volt régen ez az adó?
A kérdés megválaszolásához, Gyapay Zoltán, volt polgármesterhez fordultam segítségül, mivel ő volt hivatalban akkor, amikor magát az adót bevezették.
-
- Az biztos, hogy 2002. jan. 1-jétől lett bevezetve. - kaptam a választ.
A kutakodás után az is kiderült, hogy mekkora összeget kellett fizetnie a lakosoknak. Az eredeti rendeletben lévő összeg egyszer biztosan módosításra került, így csak az a biztos, hogy 2003 év január hó 1 napjától 4 000 Ft összeget kellett megfizetni Öskün.
Az adó összegét többször is változtatták az idők folyamán, 2006-ban 5 000 Ft-ra, 2008. január 1-től pedig 7 000 Ft-ra emelte az akkori képviselő-testület. Azóta, 17 éven át volt változatlan ezen adónem mértéke.
Részlet a rendeletből:
Mire használható fel a kommunális adó?
A helyi adóbevételekből az önkormányzatok a kötelező feladatok ellátásához szükséges elégtelen állami forrásokat szokták pótolni, jobb esetben bizonyos célokra elkülönítve kezelik.
A 2005. márciusi Ösküi Hírekből kiderül, hogy Öskü Önkormányzata a kommunálisadó bevételeket elkülönítve kezelte, és felújításokra fordította, tehát a befolyt adó meghatározott célra kerül felhasználásra.
Miért pont most emelték a magánszemélyek kommunális adóját?
Joggal merülhet fel a kérdés többekben. Bizonyára vannak határidők, bármikor csak úgy adót módosítani, kivetni, elvileg nem lehet. A hivatalhoz fordultam szakmai válaszért:
-
- Általánosságban elmondható, hogy számos település kényszerült emelésre, hiszen az önkormányzatoknak nem nagyon van más bevételük a helyi adókon kívül. - fordult segítségemre Fekete Krisztina, jegyző.
-
- Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a szerint adókötelezettséget megállapító, az adóalanyok körét bővítő, az adó mértékét növelő, illetve kedvezményt, mentességet megszüntető jogszabály kihirdetése és hatályba lépése között legalább 30 napnak el kell telnie. Ezen rendelkezés az önkormányzati adórendeletekre is vonatkozik, ami azt jelenti, hogy valamely adóév január 1. napján hatályba léptetni szándékozó új adónemet bevezető, vagy a hatályos szabályozást (pl. adómérték, kedvezmény tekintetében) módosító adórendelet legkorábban a kihirdetést követő 30. napon léptethető hatályba. - idézte a törvényt a jegyző, majd így folytatta:
-
Fenti rendelkezések értelmében, amennyiben a Képviselő-testület 2025. január 1-től a korábban bevezetett adónemek mértékén -jelen esetben a kommunális adó mértékén- kíván változtatni, azt legkésőbb 2024. december 1-ig ki kell hirdetni, hogy 2025. január 1-től hatályba léphessen. - tájékoztatott a jegyző, majd hozzátette:
-
- Az említett jogszabályi rendelkezéseknek Öskü Község Önkormányzat Képviselő-testülete eleget tett.
Miért egyszerre, ilyen nagy mértékű az emelés?
A kérdéssel Siki József, jelenlegi polgármesterhez fordultam válaszért:
-
- A közösségi adó mértékének megállapítása testületi döntés alapján történik. Ennek mértékére több javaslat is született, és látva a határozat átvételével járó procedúrát, valamint a mérték elaprózását, arra a konszenzusra jutott a képviselőtestület, hogy a kisebb, de évenkénti emelés helyett egy egyszeri emeléssel igazítja az adó mértékét a környező települések díjtételeihez. - reagált kérdésemre a polgármester.
Hozzá tette:
-
- Ezek a befizetett összegek (továbbra is - a szerk.) egy külön számlaszámra kerülnek, ennek felhasználását mindenképpen a közösség javára kívánja fordítani az Önkormányzat.
A jelenlegi polgármester, Siki József a közelmúltban levélben tájékoztatta a község lakosságát az adó megemeléséről és annak okairól, a testületi döntésről készült jegyzőkönyvben - amelyből a cikk elején is idéztem - érvként hangzott el például az is, hogy "a környező településeken" az "adó összege magasabb", mint Öskün.
Mennyi is ezen adó a környező településeken?
Tudta?
Településünkön az alábbi helyi adók vannak érvényben:
a) építményadó, (Az adó évi mértéke 200,-Ft/m2.)
b) magánszemély kommunális adója,
c) idegenforgalmi adó, (Az adó mértéke: személyenként és vendégéjszakánként 100 Ft.)
d) helyi iparűzési adó. (Az állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adó évi mértéke 2 %)
|
-
Hajmáskér: 10 000 Ft - rendelete
-
Tés: 14 000 Ft - rendelete
-
Jásd: 16 000 Ft - rendelete
-
Ősi: 16 000 Ft - rendelete
-
Sóly: magánszemélyek kommunális adója nincs, helyette vagyoni jellegű adók vannak (telek- és építményadó, ez utóbbi nálunk is van.) - rendelete
-
Várpalota: magánszemélyek kommunális adója nincs, hasonló jellegű, építmény és telekadó van. - rendelete
-
Pétfürdő: 11 000 Ft - rendelete
Jólehet, az utóbbi két település esetében az egy főre jutó adóerőképesség jóval magasabb. A rendelete szóra kattintva, megjelenik a cikk írásakor hatályos helyi adókról szóló önkormányzati rendeletek.
Mennyi lehet a maximális mértéke a magánszemélyek kommunális adójának?
-
- A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban Htv.) 1. § (1) bekezdése szerint e törvény felhatalmazása és rendelkezései szerint a települési (községi, városi, fővárosi és kerületi) önkormányzat képviselő-testülete (a továbbiakban együtt: önkormányzat) rendelettel az önkormányzat illetékességi területén helyi adókat (a továbbiakban: adót), valamint települési adókat vezethet be.
-
- A Htv. szerinti adómérték felső határa 45.592,6 Ft./adótárgy/év. - idézte a törvényt a jegyző.
A szemfülesebb olvasó a fennt említett törvényben észreveheti, hogy a kommunális adóról szóló fejezetben az adó maximális értékét 17 000 Ft összegben határozták meg, csakhogy, a jogszabály lehetővé teszi az adó összegének kiigazítását, az infláció miatt. (Az erről szóló tájékoztató itt és lentebb kiemelve található)
Ennek folyamán lehet a nevezett adó maximális összege ma már, akár 45.592,6 Ft is.
Az előző képviselő-testület(ek) miért nem nyúlt(ak) hozzá a magánszemélyek kommunális adójához?
Tudta?
Nem titok, jómagam a cikk írója 2006-2024 között önkormányzati képviselője voltam az ösküi képviselő- testületnek, így az utolsó kommunális adóemelésnek részese voltam, ekkor, 2007.11.29-i rendeletben lett az adó mértéke 7 000 Ft.
|
Nézzük, hogy vélekednek erről a kérdésről település akkori érintett vezetői. Időrendi sorban haladva lássuk a válaszokat:
Gyapay Zoltán, 1994-2014-között volt polgármester az alábbit nyilatkozta ebben a kérdésben:
-
- 2008-ban a gazdasági világválság Ösküre is betört (a svájci frankos hitel, gazdasági problémák), eltörölték a 13. havi nyugdíjat, Bajnai Gordon akkori miniszterelnök meg is mondta az intézkedéscsomagjára hogy "fájni fog", azaz az emberek teherbíró képessége 5-6 évig nem bírta volna a helyi adók emelését. - fogalmazott a volt polgármester.
Az is tény, hogy egyik évben sem érkezett a képviselő-testület egy tagjától sem adóemelési javaslat, erről néhány jegyzőkönyv is tanuskodik.
-
- 2013-ban az állam eltörölte a japán és a mindenféle hitelt, de át is szervezett mindent: az iskolákat átvette az állam, megváltoztatták az állami finanszírozási rendszert, minden képlékeny volt 2015-16-ig - folytatta, Gyapay Zoltán.
Szerinte 2016-ra nagyjából beállt az addigi változtatásokból eredő új rendszer, de arra, az akkor már csak volt polgármesternek, már nem volt rálátása, hogy kellett, lehetett vagy célszerű lett volna-e évenként kisebb léptékekben adót emelni.
Ha a kommunális adó bevételek továbbra is elkülönítetten vannak kezelve, "akkor azt jól kommunikálva a lakosság megérti, hogy az ő adója miért és mire kell." - vélekedett a volt polgármester.
-
- A 2002-2008. közti lépcsőzetes emelés is tanúsítja, hogy jómagam ennek a módszernek az elkötelezettje vagyok. - szögezte le Gyapay Zoltán.
Ángyán Tamás, 2014-2024 között volt polgármester a kérdésben a következő választ adta:
-
- 2014-ben a megválasztott testület olyan Gazdasági Programot fogalmazott meg, amelynek a fő célkitűzése az volt, hogy Öskü a térség meghatározó települése legyen. A koncepció központjában a település saját, önálló bevételeinek növelése állt. Ezt az elképzelést a 2019-es testület is követte, döntéseivel támogatta.
-
- Mivel jelentős adóbevételeink nem voltak, ezért olyan pályázati forrásokat kerestünk, amelyekkel közép- és hosszútávon a település függetlenedhet külső forrásoktól, és főként iparűzési adó bevétel növeléssel tudjuk majd fejlesztési terveinket megvalósítani.
-
- A magánszemélyek kommunális adója az önkormányzati költségvetésben nem hoz jelentős bevételt, a teljes költségvetéshez képest az elmúlt években nagyjából 0,5%-ot tett ki. Az adó mértékének növelésével eleinte azért sem foglalkoztunk, mert az iparűzési adó bevételeink jelentős mértékben emelkedtek a települést érintő beruházások, fejlesztések eredményeképpen (ez a bevétel nagyságrendileg magasabb a kommunális adó bevételnél, 5% feletti is lehetett az összköltségvetéshez viszonyítva). - fogalmazott a volt polgármester, majd így folytatta:

-
- Az adóemelést a Covid időszak alatti kormányzati intézkedések sem tették lehetővé, ennek ellenére a kérdés többször megfogalmazódott a testületi üléseken. - tette hozzá Ángyán Tamás.
Véleménye szerint "az adóemelés önmagában lehet akár pozitív tartalmú is, hiszen a lakosság hozzájárulása a közös dolgokhoz növekszik. Az adóemelés %-os mértékét viszont problémának érzem, hiszen összegszerűen nem jelent komoly költségvetési bevétel növekedés."
Majd hozzátette:
-
- Továbbra is úgy gondolom, sokkal nagyobb és gyorsabb eredményeket lehet elérni a gazdasági szereplőkkel való együttműködéssel, a fejlesztéseik támogatásával. Így a saját bevételek ugrásszerűen emelkedni fognak, munkahelyek jönnek létre, élhetőbbé, vonzóbbá válik településünk (ahogy ezt már 2014-ben megfogalmaztuk, előkészítettük és a megvalósítás útján haladtunk).
-
- Az így létrejövő saját bevételek tudnak biztos alapot nyújtani a lakossági igények tervszerű, kiszámítható teljesítésére úgy, hogy egyre kisebb mértékben szorul a mindenkori vezetés külső források igénybevételére. - fejezte be gondolatait Ángyán Tamás.
2023-ban az adó felülvizsgálatáról szóló előterjesztést késő ősszel tette volna meg a testület, a fenntebb említett határidők betartására így már nem volt lehetőség, ezáltal 2024 év január 1-én nem változott az adó mértéke - a szerk.
-
2024-ben választási év volt, ráadásul az év közepén. Így bár véleményem szerint az akarat megvolt a régi testületben, a szeptember 30-ig tartó mandátum miatt, nem szerette volna kész helyzetbe hozni a nyáron újonnan megválasztott, de csak október 1-től felhatalmazást kapott képviselő-testületet. Az adómérték változtatásának lehetőségét és ezzel a 2025 évi költségvetés bevételeinek meghatározását az új mandátumot szerzett testületre bíztuk. - a szerk.
Már csak egy fontos kérés maradt ezek után:
Mikor kell befizetni a magánszemélyek kommunális adóját?
A adó megfizetése két egyenlő részletben lehet befizetni, adóév március 15-ig (ekkor akár egyben is), illetve szeptember 15-ig.
***
Reményeim szerint, megnyugtató válasszal tudtam szolgálni néhány kérdést illetően, valamint bízom benne, hogy a különböző álláspontok megismerésével kiderült az is, hogy ki, hogyan áll ehhez a témához.
Továbbra is hiszem, hogy a tettek mögötti szándék, valahol mélyen, mindig jobbítás célzóak, még akkor is, ha mások számára bizonyos 'dolog keverésének' tűnik.
***
Amennyiben lesz még a lakosság részéről sokakat foglalkoztató téma és lesz rá igény, illetve lehetőségem annak feldolgozására, úgy újra készül majd írás ebben a rovatban.
|