Barangolások a község múltjában
2013.08.18. 09:28
Öskü közútjának története
Öskü környéke az ősidők óta lakott hely, de az első épített közút minden bizonnyal a rómaiaknak köszönhető.
Ez az út, amely Pannónia tartomány fontos hadi- és kereskedelmi útvonala lehetett, kisebb- nagyobb eltérésekkel a mai 8-as főút vonalán helyezkedett el.
A római útépítési szokások egyik fő jellemzője a szilárdságra való törekvés volt, melynek megvalósításánál a követ tekintették elsődlegesnek. Fontosnak tartották a távolságok jelölését melyeket mérföldkövek elhelyezésével rögzítettek. Ezek a kövek részletes tájékoztatást nyújtottak, tartalmazták az állítás évét, az uralkodó császár nevét, az állító katonai egység nevét és a városoktól való távolságot.
Az utak mentén őrtornyok helyezkedtek el, nem bizonyított feltételezés szerint a Kerektemplom alapja is ilyen létesítményhez tartozott. A mellékletként elhelyezett térkép több feltételezést ismertet meg velünk, tartalmából megállapíthatjuk, hogy településünk két út keresztezésének közelében található. Az említett útvonalak Savária (Szombathely) – Aqvincum (Óbuda), Arabona (Győr) – Sopianae (Pécs) városok között húzódtak.
A múlt század elején Öskütől északra ismert volt még egy rövid „flaszter”-nak nevezett útszakasz, pontos helyéről eddig adatot nem sikerült beszerezni. Feltételezhetően ez a szakasz is római eredetű lehetett.
A rómaiak távozása után az általuk épített utak fokozatosan tönkrementek, mivel a rájuk jellemző gondossággal végzett útépítés az elkövetkező évszázadokra nem volt jellemző. Legfeljebb a szükséges kisebb-nagyobb javításokat végezték el, hogy legalább közlekedni lehessen.
A hagyományos poros országút a korszakban modernnek számító betonburkolatot a 20-as évek vége és a 30-as évek eleje között kapott. 1927-32 között megépült a 8-as számú főút Székesfehérvár-Jánosháza-Graz-i állami közút Székesfehérvár-Veszprém közötti szakasza, amelyet 13 cm vastag 6 m széles betonburkolattal láttak el. Ez a megoldás a maga idejében rendkívül korszerűnek számított. Majd 1936-37-ben a Veszprém-Rábafüzes közötti szakasz is elkészült és így az út elérte a magyar-osztrák határt. A hozzávetőlegesen 190 km hosszú főút, Magyarországon az egyetlen egy számjegyű főútvonal, amelyik nem a fővárosból indul.
A II. világháború idején a harcok károsították az utat, melyek kijavítására 1945 után került sor. Az elmúlt években a 8-as számú főút fejlesztése folyamatban van, a tervek szerint autópályává szeretnék bővíteni.
Következő rész: Településünk és a vasút
Előző rész: Emlékművek Öskün
<<Vissza a menübe
|